JyllandsPosten 4. maj 2003

 

Geografi giver almen viden

Af Anne Moestrup, geografilærer, Sønderborg Gymnasium og HF-kursus,

Jættevej 21, Aabenraa

Det er lige så pinligt ikke at kunne geografi som ikke at kunne læse og stave. I gymnasiet oplever vi det ofte. Det er ikke så mærkeligt at eleven ikke kan geografi, for hun har aldrig lært det. Hun kan heller ikke læse et kort i et atlas, kender ikke de fire verdenshjørner: nord, syd, øst og vest, ved ikke hvorfor der er ørken i Irak og meget regn i Danmark. Men samfundet forventer at hun kan disse ting. Det regnes for almen viden. Hun skal kunne følge med i nyheder i tv og aviser der handler om Danmark og andre lande, hun har stemmeret og skal deltage i afstemninger.

Af Gitte Lillelund Bechs læserbrev i JP 24/4 fremgår det at ”Almen studieforberedelse” efter reformen kan omfatte geografiske emner. Det er helt oplagt. Men at indgå i den ønskede tværfaglighed i ”Almen studieforberedelse” kræver en faglig indsigt. Hvad hjælper det at geografi er tiltænkt en væsentlig rolle hvis eleverne ikke kender faget?

Alle elever har brug for en almen viden om geografiske forhold. Geografi bør fortsat være et fællesfag i gymnasiet. Samfundet svigter de unge hvis de ikke lærer geografi.